PROCEDURA PRZYPROWADZANIA
I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA
I. PRZYPROWADZANIE DZIECKA DO PRZEDSZKOLA
1. Dzieci są przyprowadzane do przedszkola i odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów prawnych), którzy są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
2. Rodzice osobiście powierzają dziecko nauczycielowi lub osobie pełniącej dyżur w sali zbiorczej. W przeciwnym wypadku żaden pracownik przedszkola nie może ponosić odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie dziecka.
3. W godzinach od 7.00 do 8.15 rodzice (opiekunowie prawni) przyprowadzają dziecko do sali zbiorczej. Dzieci wchodzą do sali pod opieką nauczyciela.
4. Nauczyciel przyjmujący dziecko pod opiekę od rodziców zobowiązany jest zwrócić uwagę na wnoszone przez dziecko zabawki i przedmioty – czy są one bezpieczne i nie stwarzają zagrożenia.
5. Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe i czyste.
6. Dziecka chorego lub podejrzanego o chorobę nie należy przyprowadzać do przedszkola. Dzieci np. zakatarzone, przeziębione, kaszlące nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi. Nauczyciel ma prawo poprosić rodzica o dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uczęszczania dziecka do przedszkola.
7. Rodzice mają obowiązek zgłaszania wszelkich poważnych dolegliwości dziecka i udzielania wyczerpujących informacji na ten temat. Alergie pokarmowe, wziewne należy zgłaszać wyłącznie pisemnie, dołączając zaświadczenie lekarskie.
8. Po każdej nieobecności dziecka spowodowanej chorobą zakaźną rodzice zobowiązani są do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego zakończenie leczenia.
II.ODBIERANIE DZIECKA Z PRZEDSZKOLA
1. Dzieci mogą być przyprowadzane i odbierane przez inne osoby dorosłe, upoważnione na piśmie przez rodziców (opiekunów prawnych), zdolne do podejmowania czynności prawnych. Upoważnienie pozostaje w dokumentacji przedszkola. Może ono zostać w każdej chwili odwołane lub zmienione. Wzór upoważnienia do odbioru dziecka z przedszkola stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.
2. Rodzice (opiekunowie prawni) ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
3. Jeśli dziecko będzie się opierało, płakało lub z innych przyczyn nie będzie chciało wyjść z przedszkola z osobą upoważnioną przez rodziców, dziecko nadal pozostanie pod opieką nauczyciela, a dyrektor lub (w przypadku jego nieobecności) nauczyciel niezwłocznie skontaktuje się telefonicznie z rodzicami w celu ustalenia dalszego postępowania.
4. Wydanie dziecka osobie upoważnionej przez rodziców nastąpi po wcześniejszym okazaniu przez taką osobę dowodu osobistego – nauczyciel zobowiązany jest do wylegitymowania tej osoby.
5. W przypadku telefonicznej prośby rodzica, upoważnienia słownego, nauczyciel zobowiązany jest wykonać telefon sprawdzający do rodzica i potwierdzić wcześniejszą informację. Zaistniałą sytuację należy odnotować w rejestrze upoważnień telefonicznych, który stanowi załącznik nr 2 do niniejszej procedury.
6. Nauczyciel każdej grupy jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji adresów zamieszkania, miejsca pracy i numerów kontaktowych rodziców, prawnych opiekunów dzieci oraz osób upoważnionych pisemnie przez rodziców do odbioru dziecka.
7. Odbiór dziecka następuje do godziny 17.00 .
8. Nauczyciel powinien nie tylko wiedzieć, ale także widzieć, kto odbiera dziecko z przedszkola. Z terenu przedszkolnego można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic (osoba upoważniona) dotarł na miejsce pobytu grupy.
9. Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko wskazuje na spożycie alkoholu czy zachowanie agresywne. W takim przypadku personel przedszkola ma obowiązek zatrzymać dziecko w przedszkolu do czasu wyjaśnienia sprawy. W takich okolicznościach nauczyciel zobowiązany jest skontaktować się z drugim rodzicem lub osobą upoważnioną przez rodziców. O zaistniałym fakcie powinien zostać poinformowany dyrektor przedszkola.
10. Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
III. POSTĘPOWANIE W SYTUACJI NIEODEBRANIA DZIECKA Z PRZEDSZKOLA LUB ZGŁOSZENIA SIĘ PO DZIECKO OSOBY NIEMOGĄCEJ SPRAWOWAĆ OPIEKI
1. Dzieci powinny być odbierane z przedszkola najpóźniej do godziny 17.00 .
2. W przypadku braku możliwości odbioru dziecka z przedszkola (w godzinach pracy przedszkola – sytuacje losowe) rodzice lub opiekunowie zobowiązani są do poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz do uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
3. W razie wyczerpania wszystkich możliwości odbioru dziecka przez rodziców, prawnych opiekunów lub osób upoważnionych pisemnie nauczyciel ma obowiązek powiadomić o zaistniałej sytuacji dyrektora przedszkola oraz skontaktować się z Policyjną Izbą Dziecka.
4. Z przebiegu zaistniałej sytuacji nauczyciel sporządza protokół zdarzenia podpisany przez świadków, który zostaje przekazany do wiadomości dyrektora.
IV. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Z procedurą przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola zostali zapoznani wszyscy pracownicy przedszkola w dniu 02.01.2015r., rodzice w dniach 06.01.2015r.- 14.01.2015r.
2. Potwierdzenia stanowią podpisy pracowników pod procedurą oraz listy obecności rodziców na zebraniach organizacyjnych (styczeń).
3. Procedura obowiązuje wszystkich pracowników przedszkola, rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola oraz osoby przez nich upoważnione do odbioru dzieci.
4. Procedura obowiązuje od dnia 2 stycznia 2015r.
………………………………….
podpis dyrektora
PROCEDURA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., Nr 2572, z późn. zm.).
2. Statut przedszkola.
3. Konwencja Praw Dziecka.
4. Program wychowawczy.
Dobra współpraca ze środowiskiem rodzinnym pozwala na lepsze poznanie dziecka i stworzenie mu optymalnych warunków rozwoju. Współpraca z rodzicami polega nie tylko na wymianie informacji o dziecku, ale na aktywnym współdziałaniu z rodzicami.
Przedszkole i rodzina – wzajemnie się uzupełniają, świadomie i celowo organizują działania, aby służyły one dzieciom i gwarantowały powodzenie w pracy opiekuńczo – wychowawczo-dydaktycznej.
Zasady współpracy przedszkola z rodzicami
•Motywacja do działania- współpraca musi być dobrowolna, świadoma, przynosić korzyści obu stronom.
•Partnerstwo – prawa i obowiązki nauczycieli i rodziców są równoważne. Obie strony są cenne i pełnowartościowe.
•Ujednolicenie oddziaływań wychowawczych – uzgodnienie realizowania tych samych celów, metod i form pracy wychowawczej.
•Systematyczność kontaktów – stałe, systematyczne angażowanie się w życie przedszkola.
Obowiązki przedszkola wobec rodziców
•dostarczanie informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach,
•przekazywanie bieżących informacji na temat dziecka, jego postępach i trudnościach wychowawczo – edukacyjnych,
•diagnozowanie oczekiwań rodziców względem przedszkola,
•organizowanie różnorodnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
•wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
•umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców.
Obowiązki rodziców
•angażowanie się na zasadzie partnerstwa w działania podejmowane przez przedszkole,
•przekazywanie informacji dotyczących możliwości osiągnięcia wspólnych (dla domu i przedszkola), ujednoliconych celów edukacyjnych,
•osobiste włączanie się w życie przedszkola i integrowanie się ze społecznością lokalną,
•poświęcanie czasu i uwagi swoim dzieciom oraz przedszkolu, w celu wzmocnienia działań dydaktyczno – wychowawczych.
Zadania do realizacji
•rozpoznawanie warunków życia i sytuacji domowej dzieci uczęszczających do przedszkola,
•angażowanie rodziców w życie przedszkola i grupy,
•informowanie rodziców na temat osiągnięć dzieci, trudności adaptacyjnych, zachowań niepokojących (bieżące spostrzeżenia),
•uzgadnianie kierunku oddziaływań wychowawczych – jednolitych w domu i w przedszkolu,
•przygotowanie i realizacja pogadanek oraz prelekcji dla rodziców,
•udzielanie porad rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
•dzielenie się wiedzą z zakresu pedagogiki opiekuńczej i wychowawczej.
W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze nauczyciele:
1) systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu ;
2) zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do procesu nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności w niej określonych;
3) informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie one natrafiają;
4) zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola np. wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
Metody pracy
•zebrania grupowe, kontakty indywidualne – rozmowy, dyskusje, pogadanki,
•przekaz informacji – kącik dla rodziców, referaty, artykuły, gazetki dla rodziców,
•zajęcia otwarte, uroczystości, imprezy okolicznościowe,
•udział w organizacji wycieczek i imprez.
Prowadzenie zebrań grupowych, kontaktów indywidualnych oraz innych form współpracy
Zebrania grupowe
Każde zebranie z rodzicami wymaga od nauczyciela, osoby prowadzącej zebranie, dokładnego przygotowania się i ułożenia scenariusza spotkania.
Każde spotkanie powinno mieć charakter partnerskiego dialogu, a nie monologu nauczyciela.
Przed pierwszym zebraniem z rodzicami dyrektor przedszkola zleca nauczycielowi następujące zadania:
•poznanie rodziców,
•poznanie dzieci,
•rozpoznanie oczekiwań rodziców względem działań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola.
Obowiązki nauczyciela organizującego spotkanie z rodzicami
•profesjonalnie przygotować się do zebrania ( zabrać wszystkie potrzebne dokumenty),
•przyjść wcześniej na spotkanie z rodzicami, aby sprawdzić, czy sala jest odpowiednio przygotowana, zadbać o jej estetykę,
•zapoznać rodziców z celem spotkania,
•mówić rzeczowo, prostym językiem i na temat,
•mówić obiektywnie – nie narzucać własnego punktu widzenia,
•traktować rodziców jak pełnoprawnych partnerów rozmowy,
•uważnie słuchać tego, co mówią rodzice, analizować ich wypowiedzi i wyciągać wnioski,
•omawiać na forum tylko sprawy dotyczące ogółu rodziców, sprawy indywidualne omawiać bezpośrednio z zainteresowanym rodzicem,
•nie posługiwać się nazwiskami dzieci,
•zachować dyskrecję,
•zaproponować sposób kontaktowania (terminarz spotkań, adres e-mail, numer telefonu służbowego, adres strony internetowej przedszkola).
Obowiązki rodziców
•systematycznie uczęszczać na zebrania grupowe,
•traktować nauczyciela po partnersku,
•być świadomym swoich praw i obowiązków,
•nie podważać autorytetu nauczyciela,
•pomagać nauczycielowi w realizacji zadań dydaktyczno –wychowawczych,
•ujednolicić oddziaływania wychowawcze w celu wzmocnienia zachowań pożądanych.
Kontakty indywidualne
Prawidłowy kontakt indywidualny powinien przebiegać w charakterze partnerskiej rozmowy, wówczas dostarcza ona obu stronom wiele korzyści:
•wzbudza zaufanie rodziców do nauczyciela,
•przekonuje o fachowości, rzetelności i pasji pracy nauczyciela,
•ujednolica system motywacji zachowań pożądanych w zachowaniu dziecka,
•pozwala nauczycielowi lepiej poznać rodziców,
•dostarcza innego spojrzenia na dziecko – przez pryzmat doświadczeń dziecka.
Podczas spotkań indywidualnych z rodzicami nauczyciel powinien pamiętać o przestrzeganiu następujących zasad:
•trzeba zapewnić odpowiednie miejsce do rozmowy gwarantujące komfort, dyskrecję i swobodę wypowiedzi obu stron,
•utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcą,
•słuchać rodzica i traktować go jak pełnoprawnego partnera rozmowy,
•rzetelnie przygotować się do rozmowy (argumenty poparte konsultacjami ze specjalistami),
•obiektywnie przekazywać informacje – bez wydawania sądów,
•prezentować postawę gotowości niesienia pomocy rodzicom w rozwiązywaniu problemu, a także otwartość na propozycje rodzica, szczerość, elastyczność (nauczyciel nie jest wszechwiedzący i nieomylny).
Pedagogizacja rodziców
Wychowanie dzieci to dziedzina, do której większość rodziców nie jest dobrze przygotowana. Rodzicom brakuje podstawowej wiedzy na temat procesu wychowania, dlatego bardzo ważnym elementem wspomagania rodziny w tym zakresie jest ich pedagogizacja.
Powinna ona być prowadzona w sposób nowoczesny i atrakcyjny, aby nie była tylko suchym przekazem wiedzy pedagogicznej. Poruszana problematyka powinna uwzględniać problemy wychowawcze występujące w danym środowisku, powinna odpowiadać problemom rodziców.
Należy uświadamiać rodzicom znaczenie pedagogizacji jako okazji do wymiany informacji o dziecku i wspólnego poszukiwania rozwiązań problemów wychowawczych.
Procedura wchodzi w życie z dniem 02.01.2015r.
…………………………………….
podpis dyrektora
PROCEDURA PRZEPŁYWU INFORMACJI POMIĘDZY PRZEDSZKOLEM A RODZICAMI
I. Cele ogólne:
•Ułatwienie wzajemnych kontaktów pracowników przedszkola z rodzicami oraz współuczestniczenie wszystkich podmiotów w życiu przedszkola.
•Prawidłowy przepływ informacji o bieżącej działalności przedszkola.
II. Zakres i osoby odpowiedzialne:
1. Za prawidłową organizację przepływu informacji odpowiada dyrektor przedszkola.
2. W procesie przekazu informacji uczestniczą tylko wyznaczeni pracownicy przedszkola, według posiadanych kompetencji:
a) dyrektor:
• organizacja pracy przedszkola (zasady, specyfika, prawne uregulowania);
• żywienie (jadłospis),
• odpłatność za przedszkole.
b) nauczyciel pracujący w grupie:
• organizacja pracy w grupie,
• bieżąca informacja o dziecku (postępy edukacyjne, trudności dydaktyczno-wychowawcze, zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze);
• czynności higieniczne,
• posiłki.
Informacje mogą być przekazywane:
1. ustnie:
a) zebrania ogólne,
b) zebrania grupowe,
c) kontakty indywidualne,
d) kontakty telefoniczne;
2. pisemnie:
a) ogłoszenia,
b) komunikaty,
c) zaproszenia,
d) gazetki,
e) foldery;
3. elektronicznie:
a) adres e-mail,
b) strona internetowa przedszkola.
III. Prawa i obowiązki rodziców:
1. Rodzice mają prawo do:
• znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych w grupie i w przedszkolu,
• uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka (jego postępów, trudności),
• uzyskiwania porad w sprawach wychowania i rozwoju dziecka,
• zgłaszania uwag na temat funkcjonowania przedszkola, z zachowaniem drogi: nauczyciel – dyrektor – organ nadzorujący.
2. Rodzice mają obowiązek:
• poinformować przedszkole o stanie zdrowia dziecka, o wyjątkowych sytuacjach rodzinnych,
• uczestniczyć w zebraniach grupowych,
• wypełnić upoważnienie,
• na bieżąco śledzić ogłoszenia i komunikaty.
IV. Zadania i obowiązki nauczycieli:
1. Zadaniem nauczyciela jest sprawowanie opieki wychowawczej nad dziećmi, a w szczególności:
• tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi dzieci,
• kreowanie sytuacji, w których dzieci aktywnie rozwijają wszystkie sfery swojej osobowości,
• wyrabianie wśród dzieci prawidłowych postaw społeczno-moralnych.
2. Nauczyciele mają obowiązek:
• otaczać indywidualną opieką każde dziecko,
• planować i organizować wspólnie z rodzicami pracę grupy,
• współdziałać ze specjalistami w celu ustalania dalszych kierunków działań do pracy z dziećmi,
• dbać o prawidłowy kontakt z rodzicami,
• motywować rodziców do włączania się w życie grupy i przedszkola,
• na bieżąco aktualizować „Kącik rodziców” (przesyłać informacje do koordynatora strony internetowej przedszkola).
V. Harmonogram / załącznik/
• Kontakty indywidualne – w miarę potrzeb.
• Zebrania ogólne – co najmniej dwa razy w roku.
Procedura wchodzi w życie z dniem………………………………
…………………………………….
podpis dyrektora
PROCEDURA ORGANIZOWANIA SPACERÓW I WYCIECZEK
W PRZEDSZKOLU NIEPUBLICZNYM „NIO-NIO”
W WADOWICACH
PODSTAWA PRAWNA:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r.w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6, poz.69)
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 stycznia 1997 r.w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej a także zasad jego organizowania i nadzorowania(Dz.U. z 1997, nr 12, poz.67)
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2001 r. nr 135, poz. 1516).
4. Ustawa Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997r. (Dz. U. Z 2005 r. Nr 108 poz. 908 – tekst jednolity) ze zmianami.
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. W zorganizowaniu wycieczki Przedszkole może współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka.
2. Organizując spacery i wycieczki:
a) zapoznajemy dzieci z miejscem i celem spaceru bądź wycieczki, aby ich obserwacje i działania były świadome,
b) nie dopuszczamy do nadmiernego zmęczenia fizycznego,
c) przestrzegamy norm kulturalnego zachowania się w stosunku do współuczestników wycieczki,
d)przestrzegamy wspólnie wypracowanych reguł zapewniających bezpieczeństwo, współdziałanie i przyjemny nastrój, które wpłyną na nasze doznania psychiczne i estetyczne,
e) zapewniamy pełne bezpieczeństwo, a w określonych sytuacjach dajemy
dzieciom kontrolowane poczucie swobody,
f) zapewniamy właściwą organizację, tak aby osiągnąć zamierzone cele edukacyjne,
g) upowszechniamy różnorodne formy aktywnego wypoczynku.
3. Formy wycieczek organizowanych przez Przedszkole:
a) spacery – wyjście dzieci poza teren przedszkola w celu poznania najbliższej okolicy, np. parku, gdzie można uczyć dzieci nazw drzew, czy pobliskiego ruchliwego skrzyżowania, gdzie dzieci poznają zasady pieszego ruchu drogowego. Spacer nie powinien zakłócać normalnego rytmu dnia przedszkolaków;
b) krótkie wycieczki – organizowane do miejsc oddalonych od przedszkola-około 60 minut spacerem /tam i z powrotem/ powodujące zakłócenie normalnego rytmu dnia. Krótkie wycieczki to np. wyjście do biblioteki, domu kultury, na występy, poznanie przez dzieci interesujących obiektów, pomników, ogrodów lub obserwowanie ludzi przy pracy – poznawanie zawodów;
c) dłuższe wycieczki (autokarowe, pociągiem)– wycieczki do teatru,
muzeum, itp.
4. Uczestnicy wycieczki to:
a) dzieci ,
b) opiekunowie .
5. Uczestnicy spacerów i wycieczek są ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.
6. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo przedszkolaków podczas wycieczek są: kierownik wycieczki oraz opiekunowie . Zasada ta dotyczy także rodziców wspomagających organizatora w zapewnieniu opieki.
7. Liczbę opiekunów dostosowuje się do liczby dzieci oraz rodzaju wycieczki i wynosi ona:
a) podczas spacerów poza teren przedszkolny 1 opiekun przypada na 10 dzieci,
b) przy przejazdach środkami komunikacji 1 opiekun przypada na 5 dzieci.
8. W przypadku wyjścia z dziećmi poza teren przedszkola nauczyciel wpisuje do zeszytu spacerów termin oraz miejsce docelowe spaceru, a wcześniej (przynajmniej z jednodniowym wyprzedzeniem) uzgadnia wyjście z dyrektorem przedszkola.
9. Przynajmniej na 1 dzień przed wyjściem z dziećmi poza teren przedszkolny nauczyciel wywiesza pisemną informację dla rodziców, aby mogli oni zaopatrzyć dzieci w stosowną odzież.
10. W przypadku wycieczki, która wiąże się z przejazdami środkami komunikacji (autobusem, autokarem, busem), nauczyciel 3 dni wcześniej uzgadnia z dyrektorem przedszkola termin i cel wycieczki, omawia z nim jej przebieg oraz wypełnia kartę wycieczki, którą przed wyjazdem przekazuje dyrektorowi przedszkola.
11. Program spaceru lub wycieczki organizowanej przez Przedszkole, liczbę opiekunów oraz imię i nazwisko kierownika wycieczki,który pełni nadzór nad organizacją wycieczki lub spaceru, zawiera karta wycieczki, zatwierdzona przez dyrektora przedszkola.
12. Przed wyjściem poza teren przedszkolny nauczyciel ewidencjonuje stan dzieci w dzienniku i na tablicy ogólnej frekwencji przedszkolnej.
13. Przed wyjazdem na wycieczki autokarowe przygotowuje się listę dzieci, a stan przekazuje dyrektorowi przedszkola tuż przed odjazdem.
14. Rano, przed wyjściem z dziećmi ,nauczyciel ustala z nimi zasady zachowania się podczas wycieczki.
15. Przed wyjściem z przedszkola nauczyciel dba, aby dzieci załatwiły swoje potrzeby fizjologiczne oraz sprawdza, czy dzieci są ubrane odpowiednio do pogody i danej sytuacji.
16. Przed wyjściem z budynku przedszkola nauczyciel ponownie sprawdza stan dzieci.
17. Opiekun wycieczki sprawdza stan dzieci każdorazowo przed wyruszeniem z danego miejsca pobytu, przejazdu czy zwiedzania, a także po przybyciu do punktu docelowego. Nauczyciel zabiera ze sobą listę imienną uczestników.
18. Niedopuszczalne jest kontynuowanie wycieczek i spacerów podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
19. Na wycieczkę opiekun zabiera właściwie wyposażoną apteczkę.
20. Po powrocie z wycieczki do przedszkola należy zgłosić powrót dyrektorowi przedszkola i odnotować powrót w zeszycie wyjść.
21. Udział dzieci w wycieczkach krajoznawczo – turystycznych (dotyczy wycieczek całodziennych) wymaga każdorazowo zgody ich przedstawicieli ustawowych(rodzice, prawni opiekunowie).
22. Koszt wycieczki lub spaceru pokrywa organizator, rodzice lub organizator wspólnie z rodzicami.
II. ZADANIA DYREKTORA/WŁAŚCICIELA PRZEDSZKOLA
1.Dyrektor przedszkola czuwa nad prawidłową organizacją spaceru i wycieczki.
2.Wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola posiadających uprawnienia do kierowania wycieczkami szkolnymi lub sam przejmuje tę funkcję.
3.Gromadzi dokumentację wycieczki (karta wycieczki, lista uczestników,oświadczenia opiekunów wycieczek).
4.Dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki, a po jej zakończeniu dokonuje rozliczenia.
5.Organizuje transport .
III. ZADANIA KIEROWNIKA WYCIECZKI
Kierownikiem wycieczki krajoznawczo – turystycznej może być wyłącznie nauczyciel zatrudniony w Przedszkolu.
1. Kierownik wycieczki:
a) opracowuje program, harmonogram wycieczki oraz jej regulamin i zapoznaje z nim wszystkich uczestników.
b) zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawuje nadzór w tym zakresie.
c) zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania.
d) określa zadania opiekuna dotyczące programu, zapewnia opiekę i bezpieczeństwo uczestnikom wycieczki.
e) nadzoruje zaopatrzenie uczestników wycieczki w odpowiedni sprzęt oraz apteczkę pierwszej pomocy.
f) Kierownik dokonuje podsumowania oraz oceny wycieczki po jej zakończeniu .
IV. ZADANIA OPIEKUNA WYCIECZKI
Opiekę nad dziećmi winni sprawować nauczyciele lub inne osoby pełnoletnie, posiadające zdolność do czynności prawnych.
1.Opiekun sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi.
2.Współdziała z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki.
3.Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
4.Nadzoruje wykonywanie zadań i poleceń przydzielonych dzieciom.
5.Zobowiązany jest sprawdzać stan liczbowy przedszkolaków przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po
przybyciu do punktu docelowego.
6.Wykonuje też inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.
V. ZADANIA RODZICÓW ORAZ DZIECI
1. Rodzice sygnalizują wcześniej wszelkie potrzeby i dolegliwości związane z jazdą dziecka autokarem, zapewniają stosowną odzież.
2. Dzieci :
a) przestrzegają zawartych wcześniej umów z opiekunami,
b) reagują na umówione sygnały, np. podczas zbiórek,
c) przestrzegają zasad prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych,
d) życzliwie i ufnie odnoszą się do opiekunów,
e) dzieci starsze pomagają młodszym,
f) pamiętają o zachowaniu porządku i ustalonym przez opiekunów miejscu na odpadki,
g) przestrzegają ustalonych zasad bezpieczeństwa i dyscypliny,
h) sygnalizują opiekunowi swoje potrzeby fizjologiczne.
Kierownika wycieczki i opiekunów zobowiązuje się ponadto do :
1. Dopilnowania ładu i porządku przy wsiadaniu i zajmowaniu miejsc w pojeździe.
2. Przestrzegania zasady – opiekun wsiada ostatni i wysiada pierwszy.
3. Ustalenia sposobu porozumiewania się z kierowcą w czasie jazdy.
4. Zwracania uwagi na właściwe zachowanie się w czasie oczekiwania i przejazdu.
5. Zapewnienia bezpiecznego wsiadania i wysiadania dzieci, a także w zależności od sytuacji przejścia do przedszkola, miejsca zbiórki, zwiedzanego obiektu, a po zakończeniu transportu zapewnienie bezpiecznego rozejścia się do domów pod opieką rodziców. W razie potrzeby, w zależności od usytuowania przystanku, miejsca zaparkowania, do przeprowadzania dzieci na drugą stronę jezdni.
6. Przestrzegania obowiązku wysiadania przez dzieci z pojazdu tylko na parkingach.
7. Zorganizowania bezpiecznego wysiadania w razie konieczności zatrzymania się na trasie, na skutek zaistniałych okoliczności zmuszających do opuszczenia pojazdu przez dzieci. Zabezpieczenia wyjścia na prawe pobocze, zgodnie z obowiązującym kierunkiem jazdy i wyprowadzenie w bezpieczne miejsce.
8. Niedopuszczenia do przewozu dzieci w przypadku stwierdzenia sytuacji zagrażającej bezpieczeństwa zdrowia i życia.
Regulamin obowiązuje od dnia 02.01.2015r.
……………………………………
Podpis dyrektora